V časopisju vsak dan lahko preberemo marsikaj, včasih
tudi kako neumnost. Malo večja zadeva iz te kategorije pa je torija o koncu
sveta v letošnjem letu oz. o koncu zgodovine, in sicer naj bi to bilo natanko
21.12.2012. Nova igra številk? Ne, ta datum nam napovedujejo nič manj kot
majevske prerokbe. In kaj je za vsem tem eventualno resničnega? Z eno besedo
povedano: Nič! Pa poglejmo, zakaj.
Prvič nam to pove že zdrava pamet. Predpostavimo, da
so Maji res predvideli konec sveta na zgoraj navedeni datum. To bi nam nekaj
povedalo o tem ljudstvu, nič pa o koncu sveta. Majevske kulture in njihovih
verovanj pač ne moremo imeti za »resnico«, za popoln odgovor na temeljna
eksistencialna vprašanja. Če damo primer, so npr. verovali, da bogovi zahtevajo
človeške žrtve - to je bil osrednji element njihove kulture. Na tisoče
žrtvovanih človeških življenj, naj bi njihova kraljestva napravilo
nepremagljiva in večna. To se ni zgodilo – z majevskimi kraljestvi je pometla
španska 'konkvista'. Osrednji, ne obrobni elementi majevskega pogleda na svet,
so se izkazali za neresnične.
O koncu sveta v letu 2012 nihče ni slišal praviti vse
do zlate dobe po seksualni revoluciji 1968, zato pa tudi zlate dobe New Agea.
Takrat so akademski antropologi po dolgem in počez obiskovali potomce Majev v
Mehiki in Gvatemali, pa niso našli nobenega posebnega pričakovanja leta 2012,
ko vemo, kako skrbno te skupnosti varujejo mnoge elemente predkolumbovske
kulture Majev.
Zgodbo o koncu
sveta leta 2012 je načeloma iznašel
teoretik New Agea José Argüelles (1939-2011), rojen v Mehiki, a državljan ZDA.
Na plano jo je potegnil že v sedemdesetih letih 20. Stoletja, podrobno pa jo je
opisal v knjigi iz leta 1987, »The Mayan Factor«. Ker je lani umrl, ne bo videl,
če se je njegova 'prerokba' uresničila, še bolj kot to pa je pomembno, da je
bil doktor umetnostne zgodovine, ne pa arheolog ali strokovnjak za majevsko
kulturo. Poleg tega ni nikdar skrival, kako mnoge njegove teorije izhajajo iz
'videnj', ki jih je imel pod vplivom mamila LSD. Niti eden izmed akademskih
strokovnjakov, ki resno preučujejo majevsko civilizacijo, ni nikdar resno jemal
Argüellesa in njegovih teorij, 'šarlatan' pa je še najmilejša označba, ki so mu
jo ti znanstveniki pridali.
Argüellesova knjiga sicer izhaja iz resničnega
podatka. Svet je za Maje začel obstajati na nek določen datum, ki ga je mogoče
izračunati. Različni viri nudijo več različic, najbolj razširjeni datum pa je
leto 3114 pr. Kr. Takrat se začnejo cikli let, ki jih imenujejo 'b’ak’tun'.
Veliko majevskih spisov govori o dvajsetih 'b’ak’tun', nakar naj bi bilo konec
tega sveta ali cikla. Po teh spisih naj se tako na enega od dni med 21. In 23.
Decembrom 2012 končal trinajsti 'b’ak’tun' in začel štirinajsti.
Konec enega 'b’ak’tun' ne pomeni konec sveta, kot to
razume krščanski Zahod (pa nič, če si tega ne želi priznati). Za Maje je to razlog za praznovanje in veselje,
prav na to se namreč nanašajo zapisi o našem decembru 2012.
Ni niti gotovo, da so ta ljudstva mislila, da bo konec
sveta ob koncu dvajsetega 'b’ak’tun' (od katerega nas vseeno loči kako
tisočletje), saj je po njihovem pojmovanju pred našim svetom obstajal še en
svet, zato bi tudi tu lahko šlo za konec enega sveta, ne pa sveta. Res je tudi,
da o njihovih verovanjih vemo le malo – kot bi imeli le določeno število
koščkov sestavljanke, ostali pa bi bili razkropljeni kdove kje.
Lahko bi povedali še marsikaj, a naj bo dovolj, da ne
bomo predolgi. Strokovnjaki, ki preučujejo majevsko kulturo pravijo, da je
nazadnje za milijoni internetnih strani, stotinami knjig, televizijskimi
oddajami le čista tržna špekulacija. Pri postmoderni publiki so namreč meje med
resničnim in namišljenim postale zares ohlapne. V pop-kulturi je življenje
tisto, ki posnema avdiovizualne in knjižne izdelke, ne več obratno. Res je pa
tudi to, da je danes New Age v krizi, vendar pa obstajajo mnogi, ki bi ga – iz
najrazličnejših razlogov – radi ponovno lansirali. Domnevna prerokba o koncu
sveta v letu 2012 je čudovita priložnost za to. Kot se pogosto zgodi, strah
mnogih polni denarnice nekaterih.
Objavljeno v prilogi 'Bodi človek!' (Novi glas)
Ni komentarjev:
Objavite komentar