Anonimni
pričevalci 20. stoletja (3a)
Romunski
dramaturg (1909-1994), ki so ga po začetnem hladnem odzivu Francozi vzeli za
svojega (na prvi uprizoritvi Plešaste pevke naj bi bili zgolj trije gledalci,
kakor pravi ustno izročilo). Med študijem francoske književnosti na
bukareštanski univerzi je spoznal še dva druga velikana romunskega rodu, Emila
Ciorana in Mircea Eliadeja, s katerima je ostal tesen prijatelj vse življenje
(no, v primeru drugega do njegove smrti, leta 1986. Poznamo ga kot
utemeljitelja dramatike absurda. Iz nič je postajal nekdo, vse bolj priljubljen
pri ljudeh, z leti pa vse manj priljubljen pri kritikih, ki so počasi le dojeli,
kam v njegovih dramah pes taco moli, saj se v njih skriva kritika Zahodne
družbe in razsvetljenskega pogleda na svet, z umorom Boga na čelu. Kako
genialno zafrkljiv je znal biti, nam pove nagrobni napis: »Molite k sam ne vem,
komu: Upam, da k Jezusu Kristusu!«
O ideologijah, vseh, na desni in na levi, je dejal: »Nič drugega niso,
kot kletke, ki življenje osiromašijo, ker ga zaprejo pred skrivnostjo tako, da
skušajo odstraniti, eksorcizirati prava vprašanja, tista, ki so zares
pomembna«.
Zato pa so bili vsi 'napredni' evropski intelektualci tako
zaprepaščeni, ko je preprosti Romun z Olimpa pahnil do tedaj nedotakljiva
božanstva, kot npr. Bertolta Brechta, za katerega je dejal, kako je kvečjemu »soliden
režiser, vendar pa površinski in škodljiv dramaturg. V raznih Brechtih in
drugih gledaliških prvih violinah vladajoče kulture (t.i. Culture engagée,
podobno kjer so glavni predstavniki Sartre, Proust ipd. zagovarjali večjo
družbeno angažiranost avtorjev, zato pa so bila njihova dela tudi precej
ideološko obarvana, op. p.) je neko pomanjkanje globine, neko poenostavljanje,
ki jemljejo človeku tesnobo, čudenje, zato pa tudi iskanje nekega možnega
upanja, ki bi osmislilo življenje in smrt.
Politične ideologije ali socialne
organizacije, ki pozabijo na metafizično razsežnost, ne bodo nikdar niti malo prodrle
v vprašanje trpljenja, grenkobe tega, da živimo, iz ure v uro nepreklicno bližajoč se svojemu
koncu. Nikdar ne bodo mogle potešiti naše žeje po absolutnem. V ideologu – ki je
po definiciji posploševalec in suženj vladajočih filozofij, ki jih narekujejo
vladajoči režimi in mode – je tista kruta nečloveškost nekoga, ki hoče
ignorirati dramo posameznika tako, da skuša vse skupaj utopiti v neki iluzorni
družbeni kadi. A noben protestni sprevod ne bo nikdar mogel potolažiti ženske,
katere noben moški ne ljubi, starega človeka, ki je vedno bil in vedno bo med
nami in ki, žalosten in sam, sedeč pred oknom gleda prazno cesto. Ne pišem, da
bi vprašanja omrtvičil, marveč, da bi napravil bolečin še bolj neznosno, da bi
našel olajšanje na tesnobo smrti, ki me preganja vse od takrat, ko sem se pri
štirih letih ozavestil«. Zaradi podobnih in še drugih razmišljanj so tako pisca
izključili iz elitnih krogov in ga označili za 'starega reakcionarja', za
'prevaranta'… Odgovoril jim je na svoj način, ko je dobi, ko je bil protest
proti inštitucijam na višku in je Sartre (še enega od »lažnih učiteljev«, ki ga
je Ionesco označil za »razpečevalca narkotikov proti smislu življenja«) zavrnil
Nobelovo nagrado, leta 1970, postal član Francoske akademije.
Že leta 1968 je
znal protestirati na svoj način. Ko se je naveličal študentskega shoda, ki je skandiral
komunistične parole pod njegovim stanovanjem v Latinski četrti, je stopil na
balkon in zakričal: »Vi kar protestirajte, tako ali tako boste vsi postali
notarji in vodje bank«. Ta njegova neposrednost ga je tako pahnila v senco, iz
katere pa je nato prišel na plano že v osemdesetih letih, danes pa je spet tam,
kjer si zasluži.
Ni komentarjev:
Objavite komentar