Anonimni
pričevalci 20. stoletja (2)
Frančiškanski
arheolog p. Bellarmino Bagatti se je rodil kot Camillo v kraju Lari, blizu Pise
v Toskani, leta 1905. Praktično takoj po zaključenem študiju na Papeškem
inštitutu za krščansko arheologijo, se je odpravil v Sveto deželo, kjer je
živel in delal vse do svoje smrti, leta 1990. Raziskal je veliko krajev, kjer
se kristjani spominjamo svetopisemskih dogodkov, med njimi zlasti Nazaret, za
katerega je ugotovil, da je bil v 1. Stoletju le majhna vasica, in cerkev 'Christus
flevit' na Oljski gori v Jeruzalemu, pod katero je našel domnevni grob apostola
Petra. Splošno ni kdove kako znan, zato ga lahko uvrstimo med 'anonimne pričevalce 20. Stoletja'.
»Vse od časov Voltairea so določeni kritiki z vse večjo vztrajnostjo skozi
celotno 19. Stoletje in del 20. Stoletja bili skeptični glede romarskih krajev
v Sveti deželi. Govorili so, kako so svetišča zrasla zato, da bi cinično
izrabili pobožnost lahkovernih romarjev. Po njihovem mnenju se je prevara
začela že s cesarjem Konstantinom, ki naj bi iz političnih razlogov, da bi si
pač pridobil prijatelje med kristjani, 3. Stoletja po Jezusovi smrti dal
postaviti cerkve na krajih, ki so bili določeni glede na neoprijemljivo
izročilo. Prevara naj bi senadaljevala od srednjega veka naprej, zlasti s
strani frančiškanov, ki naj bi z izmišljenimi zgodbami romarjem odvezovali mošnjiček.
Tega pa niso zagovarjali le protikrščanski propagandisti, temveč tudi kopica
uglednih profesorjev, ki so s celo kopico argumentov naredili močan vtis na
bralce«.
Našega patra pa so le še bolj spodbudili k iskanju materialnih dokazov
o zgodovinskosti evangelijev. Svoje delo takole strni: »Po tolikih desetletjih
dela na terenu lahko rečem, da samo kdor dela za pisalno mizo, ne da bi se
premaknil iz svoje knjižnice, lahko trdi, da to, kar pripovedujejo evangeliji,
ni zgodovinsko«. To je počel zelo znanstveno in natančno, saj: »Naloga vsake
znanosti ni v tem, da nekomu damo prav ali ne, temveč v podajanju objektivnih
podatkov, kar velja tudi za arheologijo. Naša odkopavanja pa so vseeno privedla
do ozračja ponovne zaupljivosti po tolikih letih sumničavosti«.
»Danes je
mogoče sestaviti zgodovinsko verigo, katere prvi členi so utrjeni v
evangeljskih časih«. Kljub vsemu profesionalnemu delu in priznanjem največjih
svetovnih univerz pa cilj p. Bellarmina nikdar ni bil ta, da bi v ospredje
postavljal svoje delo, temveč, da bi ga prikazal v drugačni luči: »Ni najbolj
važno študirati Jezusa, temveč ljubiti, kakor je on rekel. Krščanstvo je
preživelo do zdaj in bo še naprej, pa ne zaradi nas, ki se imamo za učene,
temveč zaradi vere in ljubezni preprostih ljudi. Ponižni, in ne strokovnjaki, ki
so pogosto tako ošabni, so tisti, ki resnično razumejo evangelij«.
Ko so ga
spomnili, da je tudi sam življenje posvetil znanstvenim raziskavam, je takoj
odvrnil: »Predvsem sem redovnik, na to pot sem se podal zgolj iz poslušnosti do
predstojnikov. Bolj ko sem napredoval, tem bolj sem razumel, kako je študij
brez ponižnosti tisti, ki ovira razumevanje. Prav zato nam Jezus pravi, da
moramo postati kakor otroci – če ne spet najdemo tiste otroškosti, lahko
postanemo tudi največji učenjaki tega sveta, pa vseeno ne bomo nikdar razumeli
ničesar. Jezus od nas ne zahteva učenosti ali visoke kulture, saj nas ne bo po
teh sodil, temveč po ljubezni. Njega zanima naše srce, zanima ga, da se med
seboj ljubimo«.
Ta zavest je še kako pomembna za arheologa, katerega življenje
nikakor ni lahko: »Življenje arheologa skoraj vselej sestoji iz nesmiselnega
napora, iz zapletenega izkopavanja, študija, primerjanja. Navadno še zdaleč ni
tako vznemirljivo kot mislijo nekateri. Presenetljive in razburljive najdbe so
redke. Večinoma pridemo do naših sklepov preko neke serije fragmentov, ki jim
nestrokovnjaki ne bi namenili niti najmanjše pozornosti. Potem pa se nenadoma
človek znajde pred najdbo, ki ga nagradi za ves vloženi trud in napor, kot npr.
tisti napis: 'Zdrava, Marija' … Ko so začeli postavljati novo baziliko
Gospodovega oznanjenja v Nazaretu, sem imel priložnost kopati v votlini, ki je po
krščanskem izročilu veljala za Marijino hišo. Vse nazareške hiše so bile takšne
– revna bivališča, votline, izdolbene v apnenčasto pobočje griča, kjer so
skupaj živeli ljudje in živina. Ko smo prišli do najstarejšega sloja (pred
Konstantinom) smo ugotovili, da so že takoj na začetku krščanstva tisti kraj
spremenili v svetišče. Na nekem ometu smo zagledali tisti vznemirljiv grški
napis iz 1. st. po Kr., ki ga je vpraskal neki romar: 'Chàire Maria' – 'Zdrava,
Marija'. Našli smo še en grški in en armenski zapis. Prvi pravi: 'Na svetem
Marijinem kraju sem pisal', drugi, le delno ohranjen, pa: 'Lepa Devica'… Kdaj
pa kdaj smo tudi mi ubogi arheologi lahko koristni. Po naši zaslugi lahko tako vsak
katoličan, ki moli rožni venec, spozna, da se s tem včleni v verigo, ki pelje
vse do samega začetka v Nazaretu, morda z nekom, ki je Jezusovo mater spoznal takrat,
ko je za vse bila le preprosto dekle, žena in potem vdova tesarja Jožefa«.
Izšlo v 8. številki priloge 'Bodi človek!' (tednik Novi glas)
Ni komentarjev:
Objavite komentar