Mnogi bi radi zgodovino, kot vse ostalo, „digitalizirali“, v smislu, da bi
jo naredili črno-belo, vendar pa je, kakor lepo pravi Vittorio Messori, „zapletena, pogosto nejasna in skoraj vedno
drugačna, kot nam jo pripovedujejo“. Tako je tudi, ko gre za figure, kakršen je
bil italijanski general, kasneje maršal, Luigi Cadorna,
o katerem se mi je zdelo prav nekaj objaviti in ki ga je prav tako zadela
nekakšna "črna legenda", pa je praktično vselej predstavljen le v slabi
luči. Videli bomo, kje je bil drugačen in kje ne od ostalih poveljnikov
vojaških sil, kakor tudi, da je vselej treba upoštevati vse okoliščine, v
katerih je deloval.
Ko beremo in poslušamo
dobre vojaške zgodovinarje, ugotovimo, da pravzaprav piemontski general ni bil
ne boljši ne slabši od enako rangiranih predstavnikov drugih vpletenih sil,
ampak precej podoben. Resnici na ljubo je treba reči, da je bil v svojih
doktrinah in taktikah močno zastarel in je zagovarjal vselej zelo napadalno in
frontalno strategijo bojevanja, ki pa je seveda pomenila veliko žrtev. Treba je
tudi reči, da je bil vojak starega kova še v tem, da nekako ni imel neke
človeške vpletenosti, ampak je vse skupaj vodil in spremljal z določeno hladno
in intelektualno distanco ter so vse stvari pravzaprav vodili njegovi
podrejeni. Slednji so pa tudi v kar lepem številu bili "bratje", kot
recimo Pietro Badoglio. Kasneje je zanimivo videti, da je sicer kot prvi Maršal
Italije postal prav Cadorna, vendar ni bil sam - obenem z njim še Diaz, ki ga
je zamenjal v poveljevanju, kmalu pa tudi še drugi poveljniki iz prve
svetovne vojne, kip a so bili, resnici na ljubo, še bolj indiferentni do ogromnih
človeških žrtev na bojišču. Pa saj ni bil Cadorna edini – tudi Ferdinand Foch,
ki je bil brat duhovnika jezuita in zelo veren katoličan, je bil odstavljen,
vendar so ga kasneje bili prisiljeni poklicati nazaj na položaj poveljnika
francoskih sil, da bi se izognili katastrofi, kar je antiklerikalni Clemenceau
sicer zelo nerad storil, a je vendarle lože v to prepričal, ker prisiljen.
Cadornova črna legenda se je zdela od povišanja naprej sicer zaključena in Cadorna rehabilitiran, vendar so leta italijanskega ekonomskega buma očitno prinesla “bum” še drugih zadev. Tako je črno legendo ponovno odprl »znanstvenik« Mario Silvestri z delom 'Isonzo 1917', leta 1968 pa Alberto Monticone z objavo dela 'Plotone di esecuzione' ('Strelski vod'). Pri drugem ni težko ugotoviti, kam pes taco moli pri obtožbah zoper Cadorno, na katerega so se od tedaj napadi občasno vrstili, ideologizirani pogled na Cadorno in Caporetto pa se je ohranil še danes, pa ne samo v Italiji.
V naslednjem delu gremo bolj v podrobnosti...
Ni komentarjev:
Objavite komentar